Dag 5 Chasing the leopard - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu Dag 5 Chasing the leopard - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu

Dag 5 Chasing the leopard

Door: Kirsten Fijneman

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

24 Juli 2013 | Zuid-Afrika, White River

We hebben vanochtend heerlijk ontbeten. We worden hier echt van alle gemakken voorzien, de ober schenkt zelfs de thee voor ons in. We hebben onze opties nog even overzien en de Panoramaroute blijkt 8 uur te duren. Stond wederom niet duidelijk in ons boekje, dus maar goed dat we het zelf hebben uitgezocht van tevoren. We besloten die niet te gaan doen, want dan zouden we niet voor het donker terug zijn. Via de Guesthouse hebben we een 4x4 safari gereserveerd vanaf 13.00 uur. We reden zelf naar Hazyview en daar werden we opgehaald. Er bleken verder geen mensen gereserveerd te hebben, dus we kregen een privésafari! Na een kort ritje van 15 minuten kwamen we aan bij de Numbi Gate. Hier was meteen onze eerste en laatste sanitaire stop. Daarna zijn we met de ranger op pad gegaan door het zuidelijke gedeelte van het park. Als eerst kwamen we impala’s tegen. Die lopen overal in het park rond en zijn ook het makkelijkst te spotten. Daarna zagen we een paar rare vogels, Hammerheads. Ze hebben een grote bek waarin ze een prooi vastpakken en hem doodmeppen, vandaar de naam. Een stukje verderop kwamen we langs een grote waterplas waar we nijlpaarden zagen zonnen. Ook lagen er twee krokodillen in het water. Deze waren lastig te fotograferen, want ze waren heel ver weg. Daarna kwamen we een vogel tegen die iedereen wel kent, Zazu van The Lion King! Hij was alleen niet blauw, maar wit met zwart. In de film hebben ze de kleurtjes wat aangepast om hem aantrekkelijker te maken voor kinderen. Naast het bosje waar Zazu zat te vertoeven liep de familie van Pumba. Na weer een tijdje rondgereden te hebben zagen we giraffen en zebra’s. Vaak blijven deze bij elkaar, om elkaar zo bescherming te kunnen bieden. Ook hebben we weer een oude mannetjesolifant gezien. Die stond met zijn oren te flapperen om af te koelen. Tussen de bomen zaten wat bavianen, maar door de kleur zijn ze moeilijk vast te leggen. Eén baviaan zat op zijn gemakje een nootje te kraken en op te peuzelen. Na de bavianen zagen we ineens giraffen heel dichtbij de weg. Ze waren van plan over te gaan steken, tot een andere auto ze liet schrikken. We hebben wel hele leuke foto’s gemaakt, onder andere van een giraffe met een vogeltje op zijn kop die de parasieten op zat te eten. Het waren vrij jonge giraffen, want hun vlekken waren lichtbruin. Een stukje verder van de giraffen kwamen we een kudu tegen. Weet ik meteen wat ik gisteren gegeten heb! Daarna werden we weer naar een watertje gebracht. Hierin lag een nijlpaard te drijven met een hoop schildpadden op zijn rug! Het nijlpaard was afgestoten door zijn kudde, maar gelukkig had hij zijn kleine vriendjes nog die hem gezelschap hielden. Vervolgens zagen we een paar volwassen giraffen de weg oversteken. Aparte beesten zijn het. Ze lopen heel gracieus en voorzichtig, want als ze vallen is er een grote kans dat ze hun poten of nek breken. Op een gegeven moment kwamen we bij een rots waar veel auto’s stonden geparkeerd. In de ochtend was daar een luipaard gespot met haar twee jongen. We hebben een tijdje staan kijken, maar helaas kwam ze niet tevoorschijn. In de boom naast de rots zat een arend, dus waarschijnlijk wilde ze niet naar buiten komen omdat de arend dan haar jongen op zou eten. Op de weg terug kwamen we nog een kudde olifanten tegen met baby-olifantjes. Eén olifantje was bij zijn moeder aan het drinken, erg schattig. Tegen dat we het park uit gingen rijden ging de zon onder. We hebben foto’s van de mooie zonsondergang gemaakt. Daarna zijn we terug gebracht naar onze auto en zijn we zelf naar het restaurant gereden waar we vandaag gereserveerd hadden. Mahoi is een klein en knus restaurant in Hazyview. Het eten was goed en met een gevuld buikje zijn we terug naar de Guesthouse gegaan.

Het doel van vandaag was om een leeuw of luipaard te spotten, dat is helaas niet gelukt. Ze zijn sowieso lastig te zien en omdat het zo warm was waren ze goed verstopt! Maar we geven de hoop niet op, misschien in een ander park. We hebben vandaag in ieder geval weer genoeg leuks gezien.

We duiken zo weer ons bedje in, want morgen gaan we Zuid-Afrika voor een dagje verlaten! We gaan naar Swaziland en blijven daar één nacht. Ook daar zijn mooie natuurparken, dus die gaan we waarschijnlijk wel één bezoeken!

• 24 Juli 2013 - 23:09

Theo:

hoi reizigers ik heb net je verslag gelezen hartstikke tof allemaal hier aan het thuisfront alles kits alleen is het gruwelijk warm voor nederlandse begrippen maar ik heb samen met onze johan de nieuwe zandfilterpomp gemonteerd geweldig ding het water is weer kraakhelder dus morgen weer badderen ik ben weer weg hier tot later nog veel avontuur toegewenst je pa tot hoors

• 24 Juli 2013 - 23:20

Kirsten Fijneman:

Hoi pa! Mooi dat de filter zo goed werkt, dan kunnen we weer zwemmen als we terug zijn! Waarschijnlijk zijn jullie nog veel bruiner dan ik van al dat zwemmen haha (ook niet moeilijk overigens). Hier is het heerlijk weer, maximaal een graad of 25! En ze hebben lekker eten, jij zou het hier wel naar je zin hebben. Groetjes en tot snel! xxx