Dag 19 Walk to freedom - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu Dag 19 Walk to freedom - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu

Dag 19 Walk to freedom

Door: Kirsten Fijneman

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

07 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Door de slechte weersomstandigheden van vanochtend was het even afwachten of onze tour naar Robben Island wel door zou gaan. Om 10.00 uur kregen we bericht dat de boot toch zou vertrekken, dus na het ontbijt zijn we door de regen naar de opstapplaats gegaan. We zijn met een catamaran naar het eiland gebracht. De zee was een beetje onstuimig, dus we gingen op en neer, op en neer… Op het eiland aangekomen werden we meteen in een bus geplant om een rondje over het eiland te rijden. Tijdens deze busrit werd veel interessants verteld. Zo is het eiland voor meerdere doeleinden gebruikt.In het begin gebruikten de Nederlanders het eiland als strafkamp. Daarna werden daar mensen met lepra opgevangen. Er was geen medicijn voor, dus de mensen die lepra hadden werden daar weg gestopt om verdere besmetting te voorkomen. Toen zijn alle gebouwen, op één na, gesloopt. Vervolgens maakten de Britten er een politieke gevangenis. Nelson Mandela is in 1991 vrij gelaten en in 1996 werden de andere politieke gevangenen verlost en is de gevangenis gesloten. We konden de graven van de leprapatiënten zien en we hebben een kijkje in de gevangenis genomen. Een ex-gevangene heeft ons door de gevangenis geleid. Het stuk terug naar de boot moesten we zelf lopen. Dit was dezelfde route als die de bevrijde gevangenen hebben gelopen. Ze noemen het ook wel the walk of freedom. Op de terugweg was de zee nog wat woester dan op de heenweg, we stuiterden over het water! Het weer was erg slecht, dus we hebben daarna niks meer gedaan. Morgen gaan we naar het Table Mountain National Park en daar hopen we onder andere de pinguins op Boulders Beach te zien!

• 08 Augustus 2013 - 00:20

Sylina:

Ahh jammer van het weer maar wel weer wat meegemaaakt zo te lezen, super! K lees van achter naar voor haha :p xx veel plezier nog!!