Aankomst en de eerste dag - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu Aankomst en de eerste dag - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu

Aankomst en de eerste dag

Door: Kirsten Fijneman

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

21 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Sawubona! (= hallo in Zulu)

We hebben gisteren een hele fijne vlucht gehad. We waren iets eerder dan verwacht op het vliegveld van Johannesburg en daar werden we verwelkomd door een aardige Zuid-Afrikaanse dame. We kregen alle benodigde uitleg en papieren en zijn daarna naar ons eerste hotel gebracht, het Grand Airport Hotel. Hier zijn we zo snel mogelijk gaan slapen, want vandaag werd onze auto gebracht. Dit ging nog niet helemaal zonder moeite. De aardige meneer van het autobedrijf vergat nogal wat. Hij is zelfs een keer vertrokken en weer terug gekomen, omdat hij niet alles door ons had laten invullen. Geluk dat we nog in het hotel waren, want we stonden op het punt om te vertrekken. Ook hadden we een Great Guide bij de auto gehuurd. Dit is een TomTom die de weg wijst, maar ook vertelt over het gebied waar je doorheen rijdt en wat voor leuks er in de omgeving te doen is. Helaas hadden ze ons bij de receptie de verkeerde meegegeven, die was voor een stel dat morgen pas zou arriveren en zij maakten een andere reis dan wij (18 dagen i.p.v. 22). Gelukkig hadden we ook dat op tijd gezien, anders hadden we over 18 dagen zonder navigatie gezeten, want die stopt ermee zodra de reis voorbij is.

Om 10.00 uur konden we eindelijk vertrekken. We hebben de provinicie Gauteng verlaten en zijn door de provincie Mpumalanga gereden. We kwamen door plaatsjes zoals Witbank, Middelburg, Dullstroom en Ohrigstad. Het was een lange rit en buiten de stadjes hebben we nog niet zoveel gezien. Mark heeft een aantal apen gespot terwijl ik druk was met de verkeerde kant op kijken… Tijdens het middageten bij Spur Steak Ranches hebben we al wel neushoorns, zebra’s, struisvogels en buffels gezien. Onderweg zijn we veel wegwerkzaamheden tegengekomen, waardoor de trip een stuk langer duurde. Net voor het donker werd kwamen we aan bij Sefapane Lodge in Phalaborwa (provincie Limpopo). Het is hier winter dus de zon is om 18.00 uur al onder. Het is niet veilig om in het donker te rijden, dus we zorgen dat we altijd voor die tijd bij het hotel arriveren. We blijven hier nu tot en met 23 juli en dan reizen we verder. De Lodge is echt supertof, morgen komen er wat foto’s op. Nu is het te donker om mooie foto’s te kunnen maken.

Morgen zijn we van plan het Krugerpark te gaan bezoeken om de Big Five te spotten! Ook willen we graag naar het Cheetah Breeding Project. De vierde dag staat in het teken van de Panoramaroute, dus we moeten zo even rustig gaan bekijken hoe we alles in het vat gaan gieten.

Een aantal dingen die tot nu toe opgevallen zijn;
Er zijn véél lifters hier. We nemen uiteraard niemand mee en de autodeuren zijn op slot als we rijden.
Toeristen moeten zich beslist aan de snelheid houden, maar de lokale bevolking scheurt erop los.
De douanecontrole stelt niks voor als je die in Amerika eens hebt meegemaakt. Paspoort geven, lief lachen en naar buiten lopen, that’s it.
Het is een stuk luxer dan je misschien zou verwachten. De twee hotels waar we nu hebben verbleven zijn netjes en schoon. De keuze in de restaurants is net zo groot als gevarieerd als bij ons, alleen goedkoper!
De ochtenden en avonden zijn fris, overdag is het wel lekker met 20 °C.
Afrikaans-Engels is heel anders Engels dan wat wij spreken. We proberen sinds gisteren al een converter te vinden voor onze telefoonstekkers enzo, maar ze snappen er geen klap van. Inmiddels hebben we wel een idee van waar we die kunnen vinden, dus ook dat staat voor morgen op het programma.

Nu gaan we onze definitieve planning maken en dan lekker slapen onder de klamboe!

Usale kahle!

• 21 Juli 2013 - 22:22

Johan:

Hakuna matata!

• 22 Juli 2013 - 17:14

Truud:

Heb je pumba al gezien??? Hi hi

• 23 Juli 2013 - 23:40

Kirsten Fijneman:

Gisteren hebben we Pumba gezien haha! Ik heb er geen foto van geupload, maar zal hem na de vakantie laten zien.

• 24 Juli 2013 - 08:15

Sylina:

Sawubona Kirsten! Haha wat een pech maar gelukkig alles op tijd geregeld! Super om dit te lezen, ik had het de afgelopen dagen druk door werk dus ik lees alles nu! Kussie