Dag 6 The Swazi way of life - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu Dag 6 The Swazi way of life - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu

Dag 6 The Swazi way of life

Door: Kirsten Fijneman

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

26 Juli 2013 | Swaziland, Ezulwini

Hallo allemaal, daar zijn we weer.

Ik had het nog niet verteld geloof ik, maar hoe luxe de hotels ook zijn, ze zijn vrij zuinig met water. In Sefapane Lodge had Mark al het warme water ’s avonds al opgemaakt, dus toen ik de volgende ochtend wilde douchen was het warme water halverwege op en moest ik er onderuit springen om geen hartverzakking te krijgen. Vanochtend hetzelfde verhaal bij Stille Woning. Wijzer sinds mijn vorige douchefiasco testte ik het water eerst even. Het was een minuutje warm, dus ik ging er gauw onder. Echter was ook daar na 5 minuten het water op. Blijkbaar deelden we de boiler met de buren en die verrekte Fransen waren met z’n vieren dus die hadden al het water opgemaakt. Net mijn haar in de shampoo, dus gauw uitgespoeld en maar gaan omkleden en inpakken. We hebben ontbeten en zijn richting Ezulwini in Swaziland gaan rijden. Het oversteken van de grens ging vrij gemakkelijk. Even paspoort laten zien en langs de warmtecamera om te checken of je geen koorts hebt en you’re good to go. Weer een stempel erbij dus! Bij de border check waren wat Afrikanen die ons het één en ander uitlegden over de grensovergang. Ze hebben ons zelfs een makkelijkere route naar deze lodge gewezen. Eerst waren we wat terughoudend, je weet hier immers niet wat mensen van je willen. Echter bleek dat het gewoon twee heel aardige mannen waren die ons toeristen graag een handje hielpen. Toen wij op een gegeven moment de afslag moesten hebben stopten ze om ons uit te zwaaien. We hebben ze vriendelijk bedankt met een dikke duim en zijn daarna naar Mantenga Lodge gereden. We hebben snel geluncht en zijn toen richting de Swazi Cultural Village gereden. Hiervoor moesten we behoorlijk off-roaden over een weg vol met potholes (gaten) en diepe groeven. Mark niet blij, auto ook niet. Eenmaal aangekomen was het wel de moeite waard. We hebben een Swazi ceremonie gezien en we hebben hun dorp mogen bezoeken. Om binnen te mogen moesten we eerst toestemming vragen door heel hard ‘’Enkaya!’’ te roepen. Vervolgens komt er een kindje van de stam om je binnen te laten. We hebben uitleg gekregen over de regels van de Swazi’s en we hebben in hun hutten mogen kijken. De grandmother (oudste vrouw van de stam) had een eigen plekje en zij zat buiten met zelfgemaakte armbandjes. Die kostten 10 emalangeli (omgerekend niet eens één euro), dus ik heb er eentje gekocht. Op de weg terug hebben we nog wat aapjes gezien. De mensen voor ons dachten dat het wel handig was om uit te stappen, dus toen gingen de apen er meteen vandoor. Heb er wel één wazige foto van haha. Hier in de omgeving zitten veel aapjes, ook bij de lodges. We moeten deuren en ramen dus goed dichthouden! We hebben maar een andere terugweg genomen, want Mark vond het niet zo’n strak plan om weer door die gaten te crossen.

Vanavond hebben we bij de lodge gegeten en nu zitten we de route voor komende dagen weer uit te stippelen. We gaan morgen naar St. Lucia en blijven daar 2 nachten.

Tot morgen! Liefs