De Paus treedt 28 februari af… waaat? - Reisverslag uit Rome, Italië van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu De Paus treedt 28 februari af… waaat? - Reisverslag uit Rome, Italië van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu

De Paus treedt 28 februari af… waaat?

Door: Kirsten Fijneman

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

11 Februari 2013 | Italië, Rome

Toen we vanochtend aan ons ontbijtje zaten hadden we nog geen flauw idee wat er vandaag zou gebeuren. We hebben een kaartje voor 2 dagen hop on-hop off bus gekocht, dus we besloten hier gebruik van te gaan maken. We hadden al veel bezienswaardigheden helemaal gezien, dus we konden lekker een tijdje in de bus blijven zitten terwijl het buiten regende. Bij het Vaticaan aangekomen hebben we een paar mooie foto’s gemaakt en toen zijn we naar binnen gegaan. We hebben een uur in de rij gewacht om de koepel van de Sint Pieter te mogen beklimmen. Het waren nogal wat treetjes naar boven, maar dan heb je ook wat! Het uitzicht was prachtig, je kunt een groot deel van Rome zien. Toen we eindelijk weer beneden waren hebben we ook nog een rondje door de Basiliek gemaakt. Hier hebben we de vorige Paus zien liggen in zijn glazen grafkist. Beetje apart is het wel. De muurschilderingen en beelden zijn ontzettend gedetailleerd, je kunt je niet voorstellen hoe ze dit gemaakt hebben. Toen we buiten kwamen werden we overvallen door allerlei pers. Er stonden volop witte busjes en camera’s en de eerste tv maatschappij die we zagen was Rai Uno. Vervolgens werden we aangesproken door een reporter. We hadden geen flauw idee wat er loos was en zij vertelde ons dat Paus Benedictus XVI af ging treden. Waar kwamen wij vandaan? Wat vonden wij ervan dat hij af ging treden? Moest er misschien een jongere Paus komen? Eeeh, ik ben hier gewoon voor de lol, niet omdat ik zo bezig ben met mijn geloof. Wel heb ik gezegd dat een jongere Paus het misschien langer uit zou houden dan deze, maar ik denk niet dat dat op de radio of tv gaat komen haha!
Overrompeld door alle drukte besloten we weer de bus te pakken om richting De Engelenburcht en Engelenbrug te gaan. Inmiddels hadden we nogal honger, dus we hebben even gauw een pizza funghi en focaccia naar binnen geschoven. Ik had nog een broodje in mijn tas zitten, die heb ik aan de vogeltjes gevoerd :)
De middag was bijna om en we hebben de bus genomen richting het plein bij de Trevi Fontein. We wilden vanuit daar naar het Pantheon lopen, maar dat pakte iets anders uit. We waren net onderweg en toen begon het keihard te regenen. We waren net uit de laatste bus gestapt, dus we moesten door de regen helemaal terug naar ons hotel. Ik heb even gauw wat gepofte kastanjes gegeten terwijl we in een winkelcentrum hebben staan wachten. De regen werd echter niet minder, dus uiteindelijk zijn we maar gewoon gaan lopen. We kwamen een leuk restaurant tegen, dus daar zijn we gauw binnen geschoten. Mark heeft gegrilde kip op en ik een lekkere spaghetti met meat bools (zo stond het op de kaart haha). Als toetje een echte Italiaanse tiramisu, heerlijk!
Daarna was het wat minder gaan regenen, dus we besloten de tocht naar het hotel voort te zetten. Onderweg werden we doodmoe van straatverkopers die ons paraplu’s aan wilden smeren. Ze zijn sowieso irritant, maar al helemaal als je haast hebt.

Nu zitten we lekker op te drogen in onze hotelkamer en we bereiden ons voor op morgen. Morgen gaan we naar het Pantheon, de Spaanse Trappen en het Mausoleum van Augustus.

Leuk dat jullie ons verhaal weer gelezen hebben en tot morgen!

• 12 Februari 2013 - 18:26

Jolanda:

Hoi Kirsten en Mark!

Wat leuk weer om jullie verhalen te lezen........(je kunt altijd nog schrijfster worden Kirsten :-))
    Mooie fotoos erbij.
    Lekker genieten nog jullie, en tot snel weer!

Dikke kus uit Breda xxx

• 12 Februari 2013 - 20:30

Kirsten Fijneman:

Hoi tante Jolanda!

Haha dat zou wat zijn ;) Komt helemaal goed, we zien jullie snel weer!!

Dikke kus! xxx