Dag 9 A bit of a downer… - Reisverslag uit Umhlanga, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu Dag 9 A bit of a downer… - Reisverslag uit Umhlanga, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu

Dag 9 A bit of a downer…

Door: Kirsten Fijneman

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

28 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Umhlanga

Vanochtend zijn we van 10.00 uur tot 12.00 uur op een bootcruise geweest in iSimangaliso Wetlands Park. We hebben krokodillen en nijlpaarden gezien. Sommige nijlpaarden hadden baby nijlpaardjes bij zich. Nijlpaarden kunnen niet zwemmen. Ze lopen over de bodem van het water en drijven alleen om de drie minuten omhoog om lucht te happen. De baby nijlpaardjes zijn te klein om boven het water uit te komen, dus die staan op de rug van de moeder. Heel grappig gezicht! Er zitten alleen Nijlkrokodillen in het water daar, andere krokodillen komen in het park niet voor. Op de boot hebben we nog wat aardige locals ontmoet die een weekendje weg waren. Ze vertelden ons over het echte Afrika en hoe veel mensen er nog steeds in onderdrukking leven. Een moment dat je weer even doet nadenken over hoe fijn wij het wel niet hebben in Nederland.
Na de boottocht hebben we voor een laatste keer bij Braza geluncht. Dit keer heb ik gekozen voor een lekkere platter met sushi. Er waren veel verschillende soorten en smaken, teveel eigenlijk haha. We hebben afscheid genomen van onze ober en hij heeft ons alvast uitgenodigd om bij ons volgende bezoek langs te komen in zijn eigen bar, in een ander plaatsje buiten St. Lucia. Hij wil ook een bar in St. Lucia beginnen, maar er zijn weinig vrije panden beschikbaar. Na het afscheid zijn we aan onze rit naar Umhlanga begonnen. Onderweg werd het donker en begon het te regenen. Helaas was het flink afgekoeld tegen de tijd dat we bij Zeranka Lodge arriveerden. De lodge heeft een eigen privéstrand, maar hier mag niet gezwommen worden in verband met de haaien. Helaas was het toch rotweer, dus we konden weinig. Morgen moeten we alweer om 06.00 uur opstaan, want om 07.00 uur willen we onderweg zijn naar de Mbotyi River Lodge in Eastern Cape. Het is een vrij lange rit en als we daar nog wat willen zien moeten we op tijd gaan. We verblijven ook daar maar één nacht. We vinden het erg zonde, want vandaag hebben we niks kunnen doen in Umhlanga en morgen dus ook weer vrij weinig. Ook weet de GPS het adres niet en dit kunnen we ook niet handmatig invoeren. We zullen dus op de kaart moeten rijden. Onderweg kunnen we vrijwel nergens stoppen, de kleine tankstations zijn te gevaarlijk en er zijn niet veel stadjes. We hebben al besloten dat als we weer een rondreis gaan doen, dat we hem zelf plannen. We komen in plaatsen waar superveel te doen is en waar we maar één nacht blijven en in andere plaatsen is weer niet zoveel te doen. Ook rijden we ontzettend veel, we zijn haast meer onderweg dan dat we ergens verblijven. Er is wel wat verschil in de omgeving, maar omdat we goed moeten oppassen kunnen we niet zomaar overal stoppen. Ook zijn er bijna geen viewpoints. Vorig jaar in Amerika was er veel meer te zien onderweg en waren er speciale plekjes waar je kon stoppen om de natuur te bewonderen en om eventueel een stukje te lopen. Misschien zijn we wel gewoon verwend geraakt, don’t know.

Vanavond zijn we snel naar KFC op en neer gereden om een meal naar binnen te werken. Daarna zijn we het plan voor morgen gaan uitwerken en nu duiken we lekker ons bedje in! Als het goed is hebben we morgen geen internet, dus jullie horen op zijn vroegst overmorgen weer van ons.

Liefs!

• 29 Juli 2013 - 18:15

Theo:

hoi kirsten en mark hebben jullie reisverslag gelezen was weer intrigerend en mooi allemaal zeker over de nijlpaarden met hun jonkies maar jullie moeten wel goed oppassen dat er niks fout gaat het is zoals ik al zei geen alledaagse reis zuidafrika maar jullie lopen niet in zeven sloten tegelijk .wij het thuisfront hebben gisteren met ome martin en ome sjorrrrr lekker gebbq ze zijn welgevoedt weer naar huis gegaan was stikgezellig nou verder niks nieuws onder de horizon groetjes van ons allemaal tot hoors ofl leeeeeees

• 29 Juli 2013 - 20:18

Theo:

hai was vergeten te zeggen dat we bij van craenenbroek een zwembadtester gekocht hebben en rara het water was exact op peil de ph-waarde was precies goed alleen iets te weinig chloor maar ja je weet hoe zuinig je moeder is dus ook met de chloortabletten hee theo twee is genoeg niet meer ja zeuwen bint zunig voel me een rob geus met mijn teststicks maar is wel belangrijk we willen niet dat je er ziek van wordt zeker lara en trudy niet nou doei en nog veel plezier je pa