Dag 8 Hail Hippos - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu Dag 8 Hail Hippos - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Kirsten Fijneman - WaarBenJij.nu

Dag 8 Hail Hippos

Door: Kirsten Fijneman

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

28 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hallo lieve lezers!

Vanochtend zijn we opgestaan met een vroeg ontbijtje en daarna zijn we richting het centrum vertrokken voor het Hippo Festival. Dit is een festival ter ere van de nijlpaarden in deze stad. Ze lopen hier namelijk vrij rond (net als de apen overigens). Het was een soort braderie met kraampjes. Ik heb hier een leuk souvenir voor mezelf gekocht. Daarna zijn we terug naar de guesthouse gelopen. Onderweg zag ik iets liggen op de stoep. Het was een babyslang. Lokale bewoners zagen ons foto’s maken en kwamen een kijkje nemen. We vroegen ons af of hij nog leefde, de meeste slangen blijven niet zo liggen en de plek was ook nogal vreemd. Die andere man probeerde hem te bewegen met zijn pet, maar het slangetje was dood. Waarschijnlijk gepakt door een vogel die hem weer heeft laten vallen. De man wist ons te vertellen dat het een gifslang was met zijn tanden achterin zijn bek. Hij had zo’n 60 cm groot kunnen worden. We hebben hem in het gras gelegd zodat een ander dier hem in ieder geval op kan eten. Daarna zijn we naar het Crocodile Center gegaan. Dit is een research center die krokodillen en alligators onderzoekt. We hebben veel verschillende soorten krokodillen en alligators gezien (en een paar schildpadden), onder andere de nijlkrokodil en een dwergkrokodil. Ook zaten er jonkies in aparte hokken. Na daar een uurtje rond te hebben gewandeld zijn we terug gegaan om ons om te kleden. We hebben eerst wat gegeten bij ons favoriete restaurant hier, Braza. Daarna zijn we naar het iSimangaliso Wetland Park gegaan om te snorkelen. Eerst moesten we zo’n 20 kilometer rijden. We hebben even een stop gemaakt om een viewing point te bezoeken, maar helaas was het te mistig om walvissen te zien. Onderweg hebben we wel wat andere beesten gespot, onder andere aapjes en buffels. Eindelijk aangekomen ben ik lekker het water in gedoken met mijn snorkel. Op een gegeven moment zwom ik tussen een hele school met visjes. Geen idee wat voor vissen, ze droegen helaas geen naamkaartje en ik had ook geen onderwatercamera. Tegen 16.00 uur kwamen er ineens allemaal zeevissers, dus toen ben ik eruit gegaan. Veel te gevaarlijk met al die haken helaas. We hadden al borden gezien dat de aapjes ook op het strand kwamen en dat je je etenswaren goed moest verstoppen. Sommige mensen hadden de hint niet begrepen en toen ging er een aap met hun eten vandoor. Erg grappig om te zien hoe er dan vervolgens een soort van strandwacht met een stok achteraan rent. Tevergeefs natuurlijk. We hebben nog even staan kijken hoe de zeeslakken zich ingroeven na aangespoeld te zijn op het strand en daarna hebben we ons omgekleed en zijn terug gegaan. We hebben ons lekker opgefrist en zijn daarna wederom naar Braza gegaan. De obers kennen ons inmiddels (dit was de derde keer dat we daar kwamen eten) en gaven ons een warm welkom. Morgen gaan we daar voor het laatst lunchen voordat we richting Umhlanga vertrekken. We hebben morgen wederom een vroeg ontbijtje, want om 10.00 uur gaan we eerst een boat cruise doen. Om 12.00 uur zijn we terug, dan eten we wat en gaan we weer op pad.

Als het goed is hebben we morgen ook weer internet, dus tot morgen en slaap lekker!